Лялька-мотанка
дослідницько-пошуковий проект
Мета проекту:
ознайомити учнів з історією виникнення ляльки, різновидами матеріалів, з яких її виготовляли, навчити виготовляти ляльку; стимулювати
розвиток ініціативності, самостійності; сприяти розвитку творчої
активності, навичок самоосвітньої діяльності, формуванню
ключових компетентностей учнів; прищеплювати їм глибоку повагу до
надбань попередніх поколінь, прагнення
продовжити їхні традиції.
Навчальні предмети: «Українське читання», курс «Я і Україна», художня праця.
Кінцевий результат:
• ознайомлення з історією виникнення
ляльок;
• виготовлення ляльки;
• виготовлення ляльки;
• організація і проведення сюжетно-рольових ігор;
• відпрацювання навичок роботи в
групі;
• формування навичок роботи з
енциклопедичною
та довідковою літературою;
та довідковою літературою;
• глибоке засвоєння програмного
матеріалу
Вид проекту —
дослідницько-пошуковий.
Тип проекту — короткотривалий (2 тижні).
Учасники проекту: учні 2 –А класу, вчитель початкових
класів Ярмош Т.П. бібліотекар, батьки.
ХІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
I. Планування діяльності.
II. Початок роботи над проектом.
На уроці українського читання учні знайомляться з
оповіданням Людмили Гладун «Державний музей іграшки». Дізнаються багато нового
про музей, про різні колекції іграшок, про найстаршу іграшку, про гордість
музею – лялькових красунь в українських костюмах різних областей України , а
також про ляльок у національному вбранні
тридцяти шести країн світу.
Проводиться екскурсія в світ іграшок. Вони розкладені в
ігровій частині класу групами. Учні підходять до кожної групи й одержують інформацію від
учителя.
• Образні іграшки. Вони створені за
подобою людей і тварин.
• Технічні іграшки. До них належать
усі види транспорту, конструктори.
• Дидактичні іграшки — ті, які чогось
навчають
(пірамідки, посуд, настільні ігри
тощо).
• Спортивні іграшки потрібні для
занять спортом
(скакалки, м'ячі, гантелі, обручі).
(скакалки, м'ячі, гантелі, обручі).
• Де і хто виготовив ці іграшки?
• А чим гралися діти у давнину?
• Яка іграшка найдавніша?
• Звернімося до енциклопедії.
Найдавніша іграшка
на Землі — лялька. їй понад шість тисяч років.
на Землі — лялька. їй понад шість тисяч років.
• А чи цікаво вам дізнатися, якою
колись була
лялька, із чого і як виготовляли ляльки?
лялька, із чого і як виготовляли ляльки?
III. Постановка конкретних завдань.
Створення дослідницьких груп
«Сонечко», «Пізнайко», «Розумнички», «Перлинки», «Зірочки».
Завдання групам:
«Сонечко» — дізнатися з енциклопедичної літератури, що таке лялька.
«Пізнайко» — зібрати, проаналізувати інформацію та на її основі розповісти, із чого в давнину робили
ляльки.
«Розумнички» — дізнатися, як лялька оберігала
від небезпеки.
«Перлинки» — ознайомитися з різновидами
ляльок.
«Зірочки» — дізнатися, як одягали українську народну ляльку.
IV. Презентація проекту.
Кожна група по черзі звітує про
виконане дослідження.
Презентація групи
«Сонечко».
Група «Сонечко» роздає всім іншим групам конверти зі словами, з яких треба
скласти речення. Після закінчення роботи кожна група повинна скласти таке речення: «Лялька — дитяча іграшка у вигляді
фігурки людини».
Презентація групи «Пізнайко».
• Солом'яна лялька виготовлялася з
молодої житньої соломи, яку перекручували, перев'язували її верхню частину (це була голова, а
решта — тулуб).
• Ляльки робили також із тканини.
Діти ланцюжком читають текст «Як робили ляльку».
Ляльку вирізували з дерева. Шматок
дерева з потовщенням замість голови розфарбовували, решта була тулубом.
• Ляльку робили з ниток: брали товсті
нитки, перекручували, відділяючи голову і нижню частину тіла.
• Ляльку ліпили з борошна: борошно
змішували
із сіллю та водою, ліпили ляльку, висушували в печі
або пекли. Цікаво, що цією лялькою можна було не
тільки гратися, її можна було з'їсти.
із сіллю та водою, ліпили ляльку, висушували в печі
або пекли. Цікаво, що цією лялькою можна було не
тільки гратися, її можна було з'їсти.
•
Ліпили ляльок із глини, потім кидали їх у вогнище,
обпалювали, згодом вичищали і давали гратися дітям.

обпалювали, згодом вичищали і давали гратися дітям.
• 3 кукурудзяного качана робили ляльку-немовля.
На голівку одягали хустинку, замотували як немовля
в клаптик тканини.
На голівку одягали хустинку, замотували як немовля
в клаптик тканини.
• Із сиру
робили ляльку таким чином: сир розплавляли
водяною парою, і він ставав м'яким.
З нього виліплювали
ляльку, яку швидко занурювали у гарячу воду.
Цікаво, що таку ляльку теж можна було з'їсти.
Презентація групи
«Розумнички».
Лялька-оберіг не має
обличчя. Чому? її робили такою для того, щоб душа
людини (добра чи зла) не перейшла у ляльку. Коли народжувалась дитина, їй робили колиску, але перед тим, як уперше покласти до колиски немовля,
туди клали ляльку, потім виймали, тричі обертали проти
годинникової стрілки, приказуючи: «Все погане відвернись,
а добре прийди». Такою лялькою не гралися, берегли її як талісман, передавали
від матері доньці. Існувало повір'я, що коли дитина хворіла, треба
було вчасно виготовити ляльку і покласти біля дитини — тоді хвороба
перейде у ляльку. Потім цю ляльку ховали або
спалювали. А з нею зникала і хвороба
Презентація групи
«Перлинки».
• Найпоширенішими
були ляльки-мотанки. Вони
були схожі на немовлят. Ними бавилися і хлопчики, і дівчатка. Коли дитина підростала, то їй робили іншу ляльку — з ручками і ніжками. її можна було одягати, брати за руки. Для кожного віку дитини була своя лялька, яка росла разом із нею.
були схожі на немовлят. Ними бавилися і хлопчики, і дівчатка. Коли дитина підростала, то їй робили іншу ляльку — з ручками і ніжками. її можна було одягати, брати за руки. Для кожного віку дитини була своя лялька, яка росла разом із нею.
Презентація групи «Зірочки».
• Вбранням для
ляльки була вишита сорочка.
Вишивали «білим по білому», а також червоними,
синіми та чорними нитками. На сорочку нанизувався
весь комплекс народного вбрання: поясне вбрання
залежно від регіону це може бути плахта, обгортка,
спідниця, запаска, фартух, крайка чи пояс; нагрудне
керсетка, корсет, кептар; головний убір — хустка,
намітка, вінок, чільце; прикраси, аксесуари; взуття.
Вишивали «білим по білому», а також червоними,
синіми та чорними нитками. На сорочку нанизувався
весь комплекс народного вбрання: поясне вбрання
залежно від регіону це може бути плахта, обгортка,
спідниця, запаска, фартух, крайка чи пояс; нагрудне
керсетка, корсет, кептар; головний убір — хустка,
намітка, вінок, чільце; прикраси, аксесуари; взуття.
V. Практична робота.
Виготовлення української народної
ляльки.
— Зараз ми з вами будемо виготовляти ляльку. Вона складається з двох основних частин:
голови і тулуба, що також розділений на дві частини.
Послідовність виготовлення ляльки.
• Візьміть заздалегідь підготовлений
продовгуватий мішечок.
• Туго набийте його клаптиками
тканини, ватою.
• Умовно поділіть на три частини.
• Відділіть мотузкою першу частину — це голова.
• Відділіть другу — це верхня частина тулуба.
• На голову зав'яжіть хустинку.
• Нижню
частинку закрийте плахтою, одягніть
фартух. Учні виконують практичну роботу, вчитель консультує, допомагає.
фартух. Учні виконують практичну роботу, вчитель консультує, допомагає.
VI. Практичне використання виробів.
Поділ на групи.
Поділ на групи.
Учитель
роздає дітям смужки білого паперу.
Завдання: зафарбувати смужку одним із шести кольорів за власним бажанням:
жовтим, зеленим, червоним, синім,
коричневим, фіолетовим.
За кольорами діти об'єднуються в групи.
Кожній групі дається практичне завдання — розіграти ситуації:
1.«Лялька — мамина помічниця»;
2.
«Лялька
на прогулянці»;
3.
«Лялька захворіла».
4.
«Ляльці пора спати»
5.
«Лялька прокинулась»
6.
«Нагодуй ляльку»
Діти граються з виготовленими ляльками у
сюжетно-польові ігри
VII. Підбиття підсумків роботи над
проектом.
—Ви гарно підготувалися до презентації проекту і
зібрали багато цікавого матеріалу.
—З ким у групі вам добре працювати?
—Що нового ви дізналися сьогодні про
ляльку?
—Чи задоволені ви своєю роботою?
—Кого б вам хотілося похвалити за
роботу на уроці?
—Під час роботи над проектом ви
дізнались, як
глибоко в давнину сягають наші традиції, звичаї. У них наше коріння, краса, народна мудрість.
глибоко в давнину сягають наші традиції, звичаї. У них наше коріння, краса, народна мудрість.
Література
1. Ляльки: Найдавніші супутники людей// Новачок.—2010. —№ 2. - С. 5.
3. Мельничук Ю. Ляльки в народному вбранні // Народне
мистецтво. — 2002. — № 3. — С. 48.
4. Найден О. Українська народна іграшка // Народне мистецтво. — 2002. — № 3. - С. 10—11.
5.
Початкова освіта. — 2006. — № 16.
6. Я познаю мир: Детская знциклопедия. — М.: АСТ, 1996.
Комментариев нет:
Отправить комментарий