перекладач

среда, 4 января 2017 г.

проект Шевченкове слово



Проект : Шевченкове слово.
Мета:
·             поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях видатного поета Тараса Шевченка;
·             спонукати учнів до самостійного пошуку творів поета та викликати інтерес до них; розвивати зв'язне мовлення і навички виразного читання;
·             прищеплювати любов і повагу до творчості Т.Г. Шевченка .

Тип проектутворчо-індивідуальний, короткотривалий
Об'ект пізнання: твори  Тараса Шевченка
Спосіб розв'язання проблеми: робота з бібліотечним каталогом, ознайомлення з додатковою літературою, власна творча робота.
Освітній продукт: колективно створений ілюстрований альбом «Вчитайтесь, вслухайтесь в Шевченкове слово».
Склад учасників проекту: учні 3-А класу, керівник  проекту Т.П.Ярмош, бібліотекар, батьки.

План виконання проекту

Обговорення в класі ідеї проекту.
• Висловлювання міркувань щодо форми пред­ставления результату (фотовиставка, колаж, книжка-збірка, альбом). Вибір одного варіанта із запропонованих — створення ілюстрованого альбому до прочитаних творів  Т.Г. Шевченка
• Обмірковування шляхів розв'язання проблеми (робота з каталогом у бібліотеці, ознайомлення зі змістом творів, малювання ілюстрацій до творів, на­писання анотацій).
• Складання власного плану роботи.

План роботи
1. Робота в бібліотеці з картотекою.
2. Самостійне читання творів Тараса Шевченка.
3. Малювання ілюстрацій до творів
4. Колективне створення ілюстрованого альбому
«Вчитайтесь, вслухайтесь в Шевченкове слово».
5. Презентація сторінок  ілюстрованого альбому.



Урок  1
Запуск проекту
На уроці під час роботи  над темою «Шевченкове слово»  та з виставкою окремих творів Тараса Шевченка підводжу дітей до думки про те, що цікаво було б прочитати якомога більше творів поета і, як  підсумок цієї роботи, створити власний ілюстрований альбом, до прочитаних творів поета.
Вислухавши пропозиції дітей,  пропоную дітям  скласти план роботи. На першому етапі логічно розпочати роботу з додатковою літературою у бібліотеці.

Урок 2
Робота дітей у групах
Учнів  об'єдную у кілька творчих груп. Кожна група готує певну інформацію до свого розділу.
I група — «Слово про поета».
Учні готують  інформацію про сім'ю та дитячі роки  малого Тараса .
II група — « Біографічна».
Учні готують інформацію про житгєвий  і творчий шлях поета.
Учні читають : твір А.Лотоцького – «Малий Тарас чумакує», та О Іваненка «Тарас у наймах»— готують інсценізацію одного з них, малюють ілюстрації та пишуть анотації до творів.
III група  - Т.Г.Шевченко - художник
IV група  «Вчитайтесь, вслухайтесь в Шевченкове слово».
Учні читають і обговорюють вірші, малюють ілюстрації та пишуть анотації до них, розкривають красу Шевченкового слова, визначають співзвучність картин природи з настроєм людей, знаходять образні вислови.
Урок 3
Презентація  проекту
Тема. Тарас Шевченко – України син.
Мета
:
·             Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета.
·             Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного.
·             Виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета - мислителя Т.Г.Шевченка.
Обладнання: комп’ютер, презентація
, роботи учнів
                                        Хід уроку
I. Організаційний момент
 Чий портрет у кожній хаті –
І у бідній, і в багатій –
Прикрашений рушниками,
Вишитими руками мами?
(Портрет Шевченка)
II.Оголошення теми і мети уроку
- Як ви здогадалися, діти,
  мова піде про геніального українського поета . Підкажіть, хто це?(Т.Шевченко)
Це був Поет.
Поет з родини бідної. А душу мав розкрилену, як птах. Гарячим болем і живою піснею Його слова - в народу на вустах. А скільки ж раз його було розіп'ято За правду, за Кобзар, і «Заповіт». В душі народу словом заповітним він Залишив вічний і глибокий слід.
Ш. Основна частина. Презентація проекту.
Перша сторінка. «Слово про поета».
Розповідь , про сімю та дитячі  роки  Тараса Шевченка
Дитячі роки Т.Г.Шевченка.
Виступ першої групи: -Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці, на Київщині в бідній, старенькій хаті у родині кріпака. Що означає слово «кріпак»? Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ. В малого Тараса було багато своїх справ. У ставку треба викупатись, з хлопцями в траві вивалятись треба, а потім знову викупатись. їсти хочеться, та вдома все рівно нічого немає. Може, щось в садочку знайде? Д коваля треба в кузню збігати, подивитись, як працює коваль. А потім утекти треба від свого товариства в кущі й помріяти.
Малим Тарас думав, що небо над головою, ніби високий дах, а там удалині, цей дах опускається до землі, там його стовпи залізні підтримують. Навіть
ішов далеко, щоб побачити ці стовпи, але так і не побачив, а сонце все заходило.
 Дитяча радість Тараса потьмарилася горем ще в дев’ять років, коли померла мама. А через два роки помер і батько. І почалося страшне сирітське життя.
            Там матір добрую мою
            Ще молодую у могилу
            Нужда та праця положила.
            Там, батько, плачучи з дітьми,
            А ми малі буди і голі,
            Не витерпів лихої долі,
            Умер на панщині,
            А ми-розлізлися межи людьми,
            Мов мишенята…           
Вчитель: Тарас оселяється у дяка в школі - як школяр і дяків помічник. Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті хлопця. Він відчував потяг до поезії, малярства. В 14років його забирають працювати до поміщика - пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки.
Друга сторінка. « Біографічна».
Виступ другої групи дітей про життєвий  і творчий шлях поета.
Учні заздалегідь читають твори, а в класі переказують :
твір А.Лотоцького – «Малий Тарас чумакує», та О Іваненка «Тарас у наймах»— готують інсценізацію одного з них, малюють ілюстрації та пишуть анотації до творів.
Шевченко -поет.
                      Тихо на дворі. Ні вітру, ні хмар.
                      Ані шелесне верба височенька
                      Наша  Оленка відкрила «Кобзар»
                      Вголос читає…(Т. Шевченко)
    - Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами
 - Діти, чому ця книга називається «Кобзар» ?
Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар».
     - А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко?
(про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки)
В самі тяжкі хвилини життя, коли в нього випадала можливість побути на самоті він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (тополі, верба, калина) В Кобзареві слово калина вжив 385 разів, а всього в своїх творах – 965.
Третя сторінка – Т,Г.Шевченко –художник
 Декламування вірша «Доля»
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала.
Ти взяла Мене,
маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п'яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люде»-, — ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився.
А ти збрехала.
Які з нас люде?
Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Він був і пастухом,
і ким тільки не був,
чого тільки не робив!
-Але все ж йому хотілося бути малярем (тобто художником). Все, що бачив, хотілося малювати і тому він був іще талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі.
(Розгляд репродукцій картин Т.Г. Шевченка)
  Вшанування пам’яті Т .Г. Шевченка.
     -  Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Справжній співець свого народу , знедоленої України прожив всього 47 років. Перед смертю заповідав : -  Як помру то поховайте….
Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі вулиці, парки, школи (розповіді супроводжуються показом ілюстрацій)
Діти:    Любий наш Кобзарю!
           на землю, кров’ю ворога политу,
           свободи сонце дивиться з висот
           і пам'ятники з бронзи і граніту
           тобі поставив вдячний твій народ.
           І дорослі і діти всі сюди ідуть.
           І найкращі квіти Кобзарю несуть.
    Залишилося перегорнути останню сторінку нашого журналу і  причитати з якими словами звертається Т.Г. Шевченко до майбутніх поколінь.

Дерево життя і творчості Т.Г.Шевченка
9 березня 1814 року – народився Т.Г.Шевченко
22 квітня 1836 року – викуп із кріпацтва
1838 р. – вступив до Академії мистецтв
1840 р. – вийшов у світ «Кобзар»
1843 р. – приїхав в Україну
1845 р. – закінчив Академію мистецтв
1847 р. – арешт поета, заслання
1858 р. – друзі добилися звільнення і повернення із заслання
1861 р. – видав для дітей України «Буквар»
10 березня 1861 року – Т.Г.Шевченко помер

Четверта  сторінка
 «Вчитайтесь, вслухайтесь в Шевченкове слово».
Та не тільки сум і горе бачив Шевченка. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов’ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах. Учні читають напам’ять твори: «Дивлюсь, аж світає», «Ой діброво – темний гаю», «Садок вишневий коло хати», «село і серце відпочине», «І досі сниться під горою», «Тече вода із-за гаю»
 Обговорюють вірші, представляють ілюстрації  до них, розкривають красу Шевченкового слова, визначають співзвучність картин природи з настроєм людей, знаходять образні вислови.
Заключне слово вчителя. 
Колективне створення ілюстрованого
альбому «Вчитайтесь, вслухайтесь в Шевченкове слово».
Віримо, немає в Україні такої людини,
 яка б не знала й не любила творів Шевченка.
Він був поетом волі в час неволі,
 Поетом доброти в засиллі зла.
 Була у нього незвичайна доля,

Та доля Україною була.

Комментариев нет:

Отправить комментарий