Майстер-клас
Тема:
«Формування навичок медіаграмотності»
Мета:
Навчальна: схарактеризувати
провідні види візуальних засобів масової комунікації;
Розвивальна: формування умінь
адекватного сприймання, критичного мислення, оцінювання медіа-текстів за
змістом і формою, активізації самостійності у виробленні власних суджень
(конструктивне переосмислення медіа-текстів);
Виховна: виховувати компетентного медіа
споживача, який вміє критично сприймати медіа інформацію;
Практична: формування
практичних навичок медіаграмотності.
Творчої: стимулювання розвитку творчих
умінь у створенні власних медіа-текстів та стимулювання розвитку творчого
сприймання як уміння творчо інтерпретувати, переосмислювати зміст і форму
медіа-текстів.
Очікувані результати: учасники майстер
класу називають основні ознаки медіа грамотності, розрізняють види медіа продукції; розуміють значення
основних понять; знаходять у медіатворах ознаки медіа творчості; поглиблюють
свої знання шляхом вдумливого споживання медіа продукції.
Наочність: презентація,
ноутбук, дидактичні та роздаткові матеріали.
Основне цільове психологічне
новоутворення: усвідомлення себе співтворцем інформаційного простору, співвіднесення своїх можливостей із можливостями тих людей,
які створювали медіа історію.
ХІД
МАЙСТЕР-КЛАСУ
І Вступне слово.
Слайд 1
Щойно народившись, сучасна людина потрапляє в середовище, наповнене
численними медіа. Це – її повсякдення, з якого вона дістає необхідну
інформацію, зразки та моделі поведінки в соціумі,
Для дітей екранні медіа образи є справжнім «підручником життя».
Тому
сьогодні таку важливу роль має виховання медіакультури особистості, привиття їй
медійної грамотності.
Пропоную вам розгадати декілька
загадок і відповіді вписати в клітинку кросворду.
(кросворд надруковано на
папері)
Слайд 2 Загадки (на слайді):
1.
Що
полюбляють дорослі й діти дивитися більш за все на світі? (Мультфільм).
2.
Язика вона не має, та в кого зранку побуває, той багато знає. (Газета).
3.
Не людина, а розмовляє. (Радіо).
4.
Було німе і чорно-біле, а тепер кольорове та звукове
(Кіно).
5.
Не дерево, не людина, а говорить. (Книга).
Ми з вами можемо прочитати слово МЕДІА. Ми вирушаємо в
мандрівку в світ Медіа. Такий захопливий і таємничий. А хто знає, що означає це
слово? Опираючись на питання кросворду ми можемо дати визначення, що:
Слайд 3
Сьогодні медіа – це всі засоби масової комунікації:
книги, преса, радіо, телебачення, кінематограф, звукозапис та Інтернет.
М
Е
Д
І
А
|
Якими ви хочете
бути під час роботи? (допишіть на смужках)
|
Г
Р А М О Т Н І С Т Ь |
Що очікуєте від
майстер-класу? (З'єднайте свою квітку з серединкою відповідного кольору)
|
(літери – медіа + грамотність)
-
Що таке
медіаграмотність?
Слайд 4
Медіаграмотність – це здатність експериментувати,
аналізувати та створювати медіа тексти, здобувати знання про історію, структуру
медіа. Якщо треба розвинути медіа грамотність, найкоротший шлях до неї – через
медіа творчість.
Свою роботу
сплануємо за алгоритмом:
Розумію –
запам'ятовую – засвоюю – приношу до власної ціннісної системи – стаю
компетентним.
З ранніх етапів свого життя людина змушена сприймати
інформацію, без отримання й опрацювання інформації людина існувати не може.
-
Коли і де люди отримують інформацію? (з газет,
телебачення, вчителів, друзів, сусідів, об'яв тощо)
-
Чи завжди вона корисна і потрібна?
Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій потребує негайної
підготовки особистості до вмілого, а головне безпечного користування ними. Це
необхідність часу. З 2011 – 2016 р.р.
колектив нашої школи в рамках
дослідно-експериментальної роботи активно впроваджував медіаосвіту в
навчально-виховний процес. А з 1 січня
2017 року ми отримали статус
експериментального навчального закладу за темою «Створення системи
шкільної медіаосвіти на основі принципів
наскрізного навчання». І одним із
головних акцентів дослідної роботи буде впровадження курсу «Я у медіапросторі»
для учнів початкової школи.
Слайд
7.
Всі медіаповідомлення, які ми з вами
отримуємо щодня розрізняються за трьома
тональностями: нейтральна, позитивна та негативна. Тональність (емоційна
забарвленість) інформації відображає, яке враження справляють на нас
різноманітні медіа повідомлення
-
А як ви думаєте, жанр медіа – фотографія. Чи буде вона медіа
повідомленням?
Вправа
1. «Аналіз фото»
1.Кого ми бачимо на цій фотографії?
2. Коли, за яких обставин фото було зроблено?
3. на чому автор хотів закцентувати нашу увагу?
4. Яким є настрій людей? Що вони роблять?
5. Кого, можливо, не вистачає на фото?
Скільки може
розповісти цікавого одне фото! Можливість створення, збереження, багаточисельного
репродукування робить фотографічний знімок медіаповідомленням,
яке, у свою чергу, передбачає відправника та отримувача, тобто,
комунікацію.
-
Який підпис ви б зробили під цим фото?
-
Чи впевнені ви, що підпис під
фотографією завжди можна вважати правдивим?
Вправа 2. «Формування медіа коаліцій»
Я пропоную взяти вам один із фрагментів фото (учасники майстер-класу обирають
пазл)
Із 9 –ти фрагментів можна скласти три фото. Подивіться уважно на свої пазли, та об’єднайтеся в
групи, склавши фото.
Далі наша
робота буде спрямована на роботи в групах. Погляньте на фото, які у нас утворилися.
(Слайд 10)
(Слайд
11)
(Слайд12)
У нас з вами утворилося три групи. І
для вас перше групове завдання :
Вправа 3. «Аналіз фотокартинки»
(Слайд
14)
Група «Стоп, образ!» – негативні
Група «Творчість» – з нейтральним
емоційним забарвленням .
На це завдання у вас 1 хвилинка.
Презентація роботи
Фотографія - посередник між життям і
людиною. Вона може сприяти розумінню, а може вводити в оману. Все залежить від
внутрішньої чесності фотографа. Фотографія ж широка і безмежна, як і світ, який
вона цілком чудово вміщає в себе, який вона бездумно відображає і не хоче нести
за це ніякої відповідальності.
Вправа
4 «Репортаж з місця подій» (Редагування
тексту)
Повідомлення – це "порція”
інформації, яку можна відокремити від решти. Це найпростіша форма існування
інформації.
Інформацію
Пропаганду
Однобічну інформацію
Які асоціації у вас
викликають слова «інформування» та «пропаганда»?
Слайд 20.
Пропаганда —
форма комунікації, спрямована на поширення фактів, аргументів, чуток та інших
відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи
громадської позиції. Пропаганда зазвичай повторюється та розповсюджується через
різні засоби масової інформації, щоб сформувати обраний результат суспільної
думки.
Існує також
поняття, як однобічна інформація. Це відображення
об'єктивної дійсності у свідомості людини, її уявленнях, поняттях, її правда.
При донесенні якої відчуваються сумніви у достовірності.
Уявіть себе редакторами. Вам на стіл
журналіст приніс повідомлення з місця події. Вам потрібно на основі поданого
матеріалу, окремих абзаців створити статтю у вигідному вам світлі
Слайд
21.
Група «Стоп, образ!» – скласти
повідомлення – пропаганду
Група «Творчість» – скласти
повідомлення – однобічну інформацію
Абзаци необхідно розташувати відповідно
до вашого завдання, при цьому непотрібні можна вилучити.
На
виконання завдання – 3 хв. (вкл.музику на слайді)
(презентація роботи)
Слайд 22.
Вправа 5: «Фоторепортаж»
Слайд 23
Чільне місце в масовій комунікації
відводиться журналістові. Журналістика – це систематичний пошук і збір, відбір,
редагування та розповсюдження інформації через медіа. Хочу запропонувати вам відчути себе справжнім журналістом та спробувати створити фоторепортаж.
Я вам роздаю набір картинок.
Роздивіться. І на основі цих фото складіть «сюжет» вашого репортажу. Дайте йому
назву. Придумайте коротку розповідь по цьому сюжету в стилі газетної статті.
(Слайд 24)
Група «Стоп,
образ!» у негативному світлі
А у групи
«Творчість» нехай інформація несе
позитивні емоції.
На виконання цього завдання у вас
всього п'ять хвилин.
(Слайд
25, 26) (робота в
групах. На фоні – відео)
А тепер, будь ласка, презентуйте результати
своєї роботи.
(Презентація фоторепортажів)
Як ми побачили, з одного боку, медіапродукція – це інформація, це творчість людей, але з
іншого це і засіб маніпуляції.
Тому, наразі, постає нагальна потреба створення цілісної системи шкільної
медіаосвіти, яка охоплюватиме усі ланки школи, з 1 по 11 класи, з метою розвитку в учнів
особистісної медіакультури і забезпечення їх підготовки до ефективної взаємодії
із сучасним інформаційним середовищем.
Тому я як вчитель початкових класів ставлю собі за мету: сформувати
такого споживача медіа, який міг би ефективно
задовольняти свої інтереси, використовуючи засоби масової комунікації.
Інтеграція дозволяє
розпочати роботу з формування медіакомпетентності. Такі учні зможуть легко
пройти адаптацію при переході в середню школу,
розкриють свій внутрішній
потенціал, займуть активну громадянську позицію в суспільстві, і
найголовніше, будуть більш підготовлені
до життя.
Рефлексія.
-
Чи змінилося ваше ставлення до інформації і до процесу її
створення?
-То ж справдилися ваші очікування
від сьогоднішньої нашої зустрічі?
-Закінчіть фразу: «На
сьогоднішній зустрічі для мене було новим….»
Бажаю Вам бути медіа
грамотними!!! Дякую за увагу!
Комментариев нет:
Отправить комментарий